Concerten

13 april 2024

Koor:
Dixit Dominus – Giacomo Carissimi
Credo RV592 – Antonio Vivaldi
Magnificat – Francesco Durante
I cieli immensi narrano – Benedetto Marcello
Veni Creator Spiritus – Niccolò Jommelli
Dixit Dominus – Baldassare Galuppi

Kleinkoor:
Cruxifixus à 5 – Antonio Lotti

Medewerking aan dit concert verlenen:
-Merel van Geest sopraan
https://www.merelvangeest.nl
-Elsbeth Gerritsen, alt
https://elsbethgerritsen.nl
-Niek van der Meij, organist
-Het Dordrechts kamerorkest
https://www.dordtskamerorkest.nl/wordpress/welkom/

Cantamus Alati neemt haar gehoor op zaterdagmiddag 13 april 2024 mee in een muzikale reis door het Italië van de zeventiende en achttiende eeuw.  In die periode kwam in steden als Venetië, Rome en Napels de cultuurstijl die de naam Barok zou krijgen en heel Europa zou veroveren, tot bloei. 

De barok overspande vanaf begin 1600 ongeveer 150 jaar en kenmerkte zich door weelderige vormen, sterke contrasten en overdadige kleuren. De barokke kunstenaar wilde verrassing en verwondering opwekken en het publiek meevoeren in dramatiek en emotie. Die uitbundigheid had grote invloed op architectuur, literatuur, schilder- en beeldhouwkunst en de muziek. Hier ontwikkelde zich vanuit de madrigalen de Opera, later gevolgd door het Oratorium, de religieuze variant, en de cantate. Na de strakke polyfonie uit de Renaissance werd de muziek meer en meer homofoon, eenstemmig, met een herkenbare melodie en een volwaardige rol voor de begeleiding. Uitvoerende musici kregen de vrijheid om zelf versieringen aan te brengen en de snelle technische vooruitgang van de instrumenten opende voor componisten nieuwe wegen waarvan zij dankbaar gebruik maakten. Zo deed de basso continuo, de doorlopende baslijn zijn intrede en gaandeweg ontstond een heel nieuw genre: het Concerto Grosso, het onafhankelijke instrumentale samenspel. De Barok voerde de muziek mee in een stroomversnelling waarin tal van virtuoze componisten doorlopend grenzen verlegden.

Cantamus Alati zingt op 13 april zeven barokstukken van Italiaanse componisten die elk op verschillende momenten in de barokperiode furore maakten. Antonio Lotti, Giacomo Carrissimi, Benedetto Marcello, Niccolo Jommelli, Baldasare Galuppi en Francesco Durante – leerling van Scarlatti en leraar van Pergolesi – passeren de revue en vanzelfsprekend ontbreekt ook de magistrale Antonio Vivaldi in dit gezelschap niet. Van hem voert ons koor het prachtige Credo uit.

De orkestrale begeleiding is opnieuw in de vertrouwde handen van het Dordrechts Kamerorkest, het DKO, dat sinds 2020 beschikt over een professioneel barokgezelschap. 

Plaats van handeling is de Lutherse kerk in Den Haag en de duur van het concert is ruim één uur, zonder pauze. 

18 november 2023

Mass – Steve Dobrogosz
Canticle of the sun – Kristian Hernes
Dreamweaver – Ola Gjeilo
Song of the universal – Ola Gjeilo
Across the Vast, Eternal Sky – Ola Gjeilo

Ubi Caritas – Ola Gjeilo

Northern Lights – Ola Gjeilo

Op 18 november werd dit prachtige concert gegeven in een volle kerk. Koor, solisten en orkest schitterden met deze mooie koorwerken. Componist Kristian Hernes, aanwezig op het concert, dankte ons voor de mooie vertolking van ‘zijn’ Canticle of the Sun. Wil je deze compositie beluisteren?
https://www.youtube.com/watch?v=qzA4siH5DKc

Naast dirigent Kees van der Linden en pianiste Julia Buizer- Madzhar werkten mee aan dit concert:

Elise van Es https://www.elisevanes.nl/biografie

Het Dordrechts kamerorkest https://www.dordtskamerorkest.nl/wordpress/welkom/

Programma

In dit concert werd muziek van bekende en minder bekende hedendaagse componisten, allen tijdgenoten, samengebracht. Het is een uitdagende combinatie van verschillende compositiestijlen, vol ritme en dynamiek, dan weer vloeiend, dan weer meeslepend en bezield. 

De instrumentale begeleiding werd verzorgd door Het Dordrechts Kamerorkest in samenspel met onze vaste pianiste, Julia Buizer- Madzhar. De piano speelde in alle werken van het concert een toonaangevende rol. Op het vocale vlak verleende Elise van Es als sopraan-soliste haar medewerking. 

Niet onvermeld mag blijven dat één van de koorstukken voor het eerst in Nederland uitgevoerd is – zie hieronder – én dat het recent gevormde kleinkoor van Cantamus Alati met een kort optreden aan het publiek is voorgesteld.

Toelichting van het project

Het koor heeft  ‘Mass’ voor koor, piano en strijkers uit 1992 van de Amerikaanse componist, pianist en songwriter Steve Dobrogosz gezongen. Met zijn Mass, die ruwweg de lijn van een traditionele mis volgt, combineert Dobrogosz op verrassende wijze klassiek met jazz. Opvallend zijn de mooie, verbindende piano-intermezzo’s en de originele interactie tussen koor en begeleiding. 

Met de Canticle of the Sun zette de Noorse componist en pianist Kristian Hernes de lofzang op de schepping Laudes Creaturarum uit 1224 van Franciscus van Assisi opnieuw op muziek. Hernes’ compositie voor koor en soliste brengt de oude mystieke tekst op een bijzondere manier opnieuw tot leven. Cantamus Alati nodigde Kristian Hernes uit om bij de Nederlandse première van zijn werk aanwezig te zijn en hij heeft de generale repetitie en het concert bijgewoond. 

De Noorse componist en pianist Ola Gjeilo is met zijn unieke stijl een grote naam in de koorwereld. Zijn muziek wordt vaak omschreven als beeldend en suggestief en heeft een weelderige, harmonieuze klank. Ola Gjeilo put inspiratie uit de ongerepte natuur van zijn geboorteland, maar hij brengt ook de gevoelens in oude teksten en beroemde gedichten wonderwel tot leven. Van hem heeft Cantamus Alati drie werken ten gehore gebracht en het kleinkoor zong twee koorwerken van deze componist.

Voor Dreamweaver nam Gjeilo de oude Noorse sage Draumgvedet als basis voor zijn compositie die een heldhaftige, mooie, beangstigende en uiteindelijk louterende tocht door het hiernamaals beschrijft. De Amerikaanse dichter Charles Anthony Silvestri bewerkte de originele tekst in het Engels voor koor en soliste. 

Ook het prachtige melodieuze Across the vast eternal sky ontstond uit een samenwerking met Silvestri. Het is een ontroerende compositie waarin de legende van de Phoenix die zich voorbereidt op zijn vlucht naar de wedergeboorte weergaloos wordt verklankt.

Voor zijn Song of the Universal liet Ola Gjeilo zich inspireren door het gelijknamige gedicht van de 19e-eeuwse Amerikaanse schrijver en poëet Walter ‘Walt’ Whitman. Een indrukwekkende hartekreet over de verbondenheid van alle schepselen, geschreven kort na de Amerikaanse burgeroorlog in de hoop op een betere wereld. 

Het kleinkoor vertolkte Northern Lights en Ubi Caritas.

Eerdere concerten van Cantamus Alati:

2022
5 november
Otčenáš – Leoš Janaček
Mis in D, opus 86 – Antonín Dvořák

Antonín Dvorák, Mis in D- Et incarnatus est

19 maart
‘Eternal Light a Requiem – Goodall’ met Charlotte Houberg en Remmert Velthuis en het DKO in de Antonius Abtkerk.
‘The Fruit of Silence’ en ‘Da Pacem, Domine’ – Vasks
‘That we may love again’ – Todd 

Zie hier een recensie van de KCZB

Howard Goodall, Eternal Light – Kyrie
Will Todd, That we may love again – begin
Will Todd, That we may love again – slot

2021
‘Ein deutsches Requiem’ – Brahms met Elise van Es, Berend Eijkhout en het DKO in de Antonius Abtkerk

Johannes Brahms, Ein deutsches Requiem, passage deel 1

2019
‘Stabat Mater’ – Vieira
‘Misatango’ – Palmeri

2018 Najaar
‘Requiem’ van John Rutter
‘Flos Campi’ en ‘Toward the Unknown Region’ van Ralph Vaughan Williams

2018 Voorjaar
‘Šest Moravských Dvojzpěvů’ – Antonin Dvořák / Leoš Janáček
Zigeunerlieder op. 103 – Johannes Brahms
‘Four Slovak Folk Songs’ – Bela Bartók
‘Pocta Tvůrcům’ – Zdenĕk Lukáš

2017 Advent
‘The Messia’ – Georg Friedrich Handel
‘Magnificat’ – Alan Hovhaness, een Nederlandse première
‘Pater Noster’ – Peteris Vasks

2017 Palmpasen
‘Stabat Mater’ – Antonin Dvořák

2016
‘Mirror of Perfection’ – Richard Blackford
‘The Rime of the Ancient Mariner’ – Nico de Rooij

2015
‘Sunrise Mass’ – Ola Gjeilo
‘Dark night of the soul’ – Ola Gjeilo
‘Fern Hill’ – John Corigliano

Lees meer over dit concert

2014
‘Messe nr. 2 in G-dur’ – Franz Schubert
‘Stabat Mater in G’ – Josef Rheinberger

NEDERLANDSE PREMIÈRE:
‘Requiem à memória de Passos Manuel’ – Eurico Carrapatoso

Lees meer over dit concert

2013
‘Hymne de l’enfant à son réveil’ – Franz Liszt
‘Missa Brevis’ – Zoltàn Kodàly
‘Otce Nás’ – Leos Janácek
‘Te Deum’ – Joseph Swider

2013 Vredespaleis
‘Missa por la Paz y la Justicia’ – Ariel Ramirez

2012
‘Ego vir Videns’ – Alberto Ginastera
‘Misa por la Paz y la Justicia’ – Ariel Ramirez
‘Misa Criolla’ – Ariel Ramirez
‘Psalm 150’ – Alberto Ginastera

2011
‘Missa Fei Filii ZWV 20 (C en G dur)’ – Jan Dismas Zelenka
‘Pastal Lie strewn the white flocks’ – Arthur Bliss
‘In terra pax’ – Gerald Finzi

2010
‘Requiem’ – Anton Bruckner
‘Psalm 86 & 148’ – Gustav Holst
‘Chichester Psalms’ – Leonard Bernstein

2009
‘The Messia’ (1e deel) – Georg Friedrich Händel
‘Magnificat’ – John Rutter
‘Via Crucis’ – Frans Liszt
‘Missa Choralis’ – Franz Liszt

2008
‘Gloria in D’ (RV 589) – Antonio Vivaldi
‘Credo in E’ (RV 591) – Antonio Vivaldi
‘Missa Dolorosa’ – Antonio Caldara
‘Magnificat in C’ – Antonio Caldara

2007
‘Requiem’ – Maurice Duruflé
‘Canticles of Light’ – Bob Chilcott
‘Lux Aeterna’ – Morten Lauridsen

2006
‘The Bells’ – Sergei Rachmaninoff
‘Het Lied van de Bossen’ – Dimitri Shostakovich

2005
‘Pastoral Messe F dur’ – Anton Diabelli
‘Puer natus est nobis’ – Anton Diabelli
‘A Ceremony of Carols’ – Benjamin Britten
‘Die Stimme des Kindes’ – Hugo Wolf

‘Requiem’ – Wolfgang Amadeus Mozart
‘Mirror of Perfection’ – Richard Blackford