Op 1 februari 2025 geeft Cantamus Alati haar volgende concert.
Programma
Five Mystical Songs – Ralph Vaughan Williams
Music’s Praise – Michael Hurd
Song of Songs – Patrick Hawes
Fire of Love – Margaret Rizza
Music of the Stars – Cecilia McDowall
Medewerking aan dit concert verlenen:
Merel van Geest sopraan
https://www.merelvangeest.nl
Drew Santini, bariton
http://www.drewsantini.com/
Julia Buizer-Madzhar, pianist
https://www.cantamusalati.nl/het-koor/repetitor-julia-buizer/
Het Dordrechts kamerorkest
https://www.dordtskamerorkest.nl/wordpress/welkom/
Reis mee langs ontroerende Britse noten
Wat is het toch dat mensen zo aanspreekt in de Engelse muziek? Zijn het de originele, harmonieuze melodielijnen? Is het de subtiel merkbare invloed van het Keltische toonsysteem? Of misschien dat altijd aanwezige vleugje Britse ziel, gevormd door een lange muzikale traditie in ‘splendid isolation’? Hoe dan ook: ons komende programma brengt prachtige Engelse klanken. Het belooft opnieuw een concert vol luisterplezier te worden.
Ralph Vaughan Williams (1872-1958) schreef zijn Five Mystical Songs in 1911 en hij gaf hiermee de meditaties uit 1633 van priester George Herbert een muzikale omlijsting. Vijf liederen met elk een eigen sfeer die samen een mooi afgerond geheel vormen.
Michael Hurd (1928-2006) brengt met Music’s Praise een ode aan de muziek en haar helende kracht. De lyrische poëzie van Alexander Pope, William Strode, William Shakespeare en Robert Herrick komt in deze sfeervolle serenade uit 1968 bijna tastbaar tot leven.
Patrick Hawes (1958) baseerde zijn Song of Songs op metaforen in het aloude Lied der Liederen, een tweespraak tussen geliefden. Het is een muziekstuk waar de vonken vanaf spatten. Hawes kan bogen op een rijk oeuvre aan composities, waaronder de The Great War Symphony uit 2018, zijn bijdrage aan Remembrance Day honderd jaar na het einde van de eerste wereldoorlog.
Margaret Rizza (1929) verklankt in Fire of Love een beroemd 16e-eeuws gedicht van Juan de la Cruz, in de lage landen bekend als Johannes van het Kruis. Hij leefde in de orde van de Karmelieten en behoorde samen met Theresia van Ávila tot de grondleggers van de Spaanse reformatie. Johannes werd in 1726 heilig verklaard en wordt sindsdien ook gezien als patroon van de dichters.
Cecilia McDowall (1953) ziet Music of the Stars uit 2022 als een muzikale arm om de schouder in onzekere tijden. Het is een prachtige compositie die wordt gedragen door het gelijknamige gedicht van Brian Odongo, Kenyaans schrijver en dichter. Hij ervaart de serene twinkeling aan het nachtelijk firmament als het geruststellende lied van de sterren, die alles zagen en zullen zien en waken over de aarde. Gevoelens en muziek versmelten in een boeiend samenspel tussen koor en orkest.
Twee solisten, sopraan en bariton, krijgen ruim baan in ons concert. En in Five Mystical Songs wordt de piano door onze vaste repetitor bespeeld. De orkestbegeleiding, compleet met enkele niet-alledaagse instrumenten, is weer in de vertrouwde handen van het Dordrechts Kamerorkest. Het concert duurt ruim anderhalf uur, met pauze.
Op 13 april 2024 gaf Cantamus Alati een prachtig concert.
Op ons YouTubeKanaal kun je één werk horen:
https://www.youtube.com/@CantamusAlati-im6uf/videos
Programma:
Koor:
Dixit Dominus – Giacomo Carissimi
Credo RV592 – Antonio Vivaldi
Magnificat – Francesco Durante
I cieli immensi narrano – Benedetto Marcello
Veni Creator Spiritus – Niccolò Jommelli
Dixit Dominus – Baldassare Galuppi
Kleinkoor:
Cruxifixus à 5 – Antonio Lotti
Medewerking aan dit concert verleenden:
-Merel van Geest sopraan
https://www.merelvangeest.nl
-Lisa Defeyter, alt
https://lisadefeyter.com/nl
-Niek van der Meij, organist
-Het Dordrechts kamerorkest
https://www.dordtskamerorkest.nl/wordpress/welkom/
Cantamus Alati nam haar gehoor op zaterdagmiddag 13 april 2024 mee in een muzikale reis door het Italië van de zeventiende en achttiende eeuw. In die periode kwam in steden als Venetië, Rome en Napels de cultuurstijl die de naam Barok zou krijgen en heel Europa zou veroveren, tot bloei.
De barok overspande vanaf begin 1600 ongeveer 150 jaar en kenmerkte zich door weelderige vormen, sterke contrasten en overdadige kleuren. De barokke kunstenaar wilde verrassing en verwondering opwekken en het publiek meevoeren in dramatiek en emotie. Die uitbundigheid had grote invloed op architectuur, literatuur, schilder- en beeldhouwkunst en de muziek. Hier ontwikkelde zich vanuit de madrigalen de Opera, later gevolgd door het Oratorium, de religieuze variant, en de cantate. Na de strakke polyfonie uit de Renaissance werd de muziek meer en meer homofoon, eenstemmig, met een herkenbare melodie en een volwaardige rol voor de begeleiding. Uitvoerende musici kregen de vrijheid om zelf versieringen aan te brengen en de snelle technische vooruitgang van de instrumenten opende voor componisten nieuwe wegen waarvan zij dankbaar gebruik maakten. Zo deed de basso continuo, de doorlopende baslijn zijn intrede en gaandeweg ontstond een heel nieuw genre: het Concerto Grosso, het onafhankelijke instrumentale samenspel. De Barok voerde de muziek mee in een stroomversnelling waarin tal van virtuoze componisten doorlopend grenzen verlegden.
Cantamus Alati zong zeven barokstukken van Italiaanse componisten die elk op verschillende momenten in de barokperiode furore maakten. Antonio Lotti, Giacomo Carrissimi, Benedetto Marcello, Niccolo Jommelli, Baldasare Galuppi en Francesco Durante – leerling van Scarlatti en leraar van Pergolesi – passeerden de revue en vanzelfsprekend ontbrak ook de magistrale Antonio Vivaldi in dit gezelschap niet. Van hem voerde ons koor het prachtige Credo uit.
De orkestrale begeleiding was opnieuw in de vertrouwde handen van het Dordrechts Kamerorkest, het DKO, dat sinds 2020 beschikt over een professioneel barokgezelschap.
18 november 2023
Mass – Steve Dobrogosz
Canticle of the sun – Kristian Hernes
Dreamweaver – Ola Gjeilo
Song of the universal – Ola Gjeilo
Across the Vast, Eternal Sky – Ola Gjeilo
Ubi Caritas – Ola Gjeilo
Northern Lights – Ola Gjeilo
Op 18 november werd dit prachtige concert gegeven in een volle kerk. Koor, solisten en orkest schitterden met deze mooie koorwerken. Componist Kristian Hernes, aanwezig op het concert, dankte ons voor de mooie vertolking van ‘zijn’ Canticle of the Sun. Wil je deze compositie beluisteren?
https://www.youtube.com/watch?v=qzA4siH5DKc
Naast dirigent Kees van der Linden en pianiste Julia Buizer- Madzhar werkten mee aan dit concert:
Elise van Es https://www.elisevanes.nl/biografie
Het Dordrechts kamerorkest https://www.dordtskamerorkest.nl/wordpress/welkom/
Programma
In dit concert werd muziek van bekende en minder bekende hedendaagse componisten, allen tijdgenoten, samengebracht. Het is een uitdagende combinatie van verschillende compositiestijlen, vol ritme en dynamiek, dan weer vloeiend, dan weer meeslepend en bezield.
De instrumentale begeleiding werd verzorgd door Het Dordrechts Kamerorkest in samenspel met onze vaste pianiste, Julia Buizer- Madzhar. De piano speelde in alle werken van het concert een toonaangevende rol. Op het vocale vlak verleende Elise van Es als sopraan-soliste haar medewerking.
Niet onvermeld mag blijven dat één van de koorstukken voor het eerst in Nederland uitgevoerd is – zie hieronder – én dat het recent gevormde kleinkoor van Cantamus Alati met een kort optreden aan het publiek is voorgesteld.
Toelichting van het project
Het koor heeft ‘Mass’ voor koor, piano en strijkers uit 1992 van de Amerikaanse componist, pianist en songwriter Steve Dobrogosz gezongen. Met zijn Mass, die ruwweg de lijn van een traditionele mis volgt, combineert Dobrogosz op verrassende wijze klassiek met jazz. Opvallend zijn de mooie, verbindende piano-intermezzo’s en de originele interactie tussen koor en begeleiding.
Met de Canticle of the Sun zette de Noorse componist en pianist Kristian Hernes de lofzang op de schepping Laudes Creaturarum uit 1224 van Franciscus van Assisi opnieuw op muziek. Hernes’ compositie voor koor en soliste brengt de oude mystieke tekst op een bijzondere manier opnieuw tot leven. Cantamus Alati nodigde Kristian Hernes uit om bij de Nederlandse première van zijn werk aanwezig te zijn en hij heeft de generale repetitie en het concert bijgewoond.
De Noorse componist en pianist Ola Gjeilo is met zijn unieke stijl een grote naam in de koorwereld. Zijn muziek wordt vaak omschreven als beeldend en suggestief en heeft een weelderige, harmonieuze klank. Ola Gjeilo put inspiratie uit de ongerepte natuur van zijn geboorteland, maar hij brengt ook de gevoelens in oude teksten en beroemde gedichten wonderwel tot leven. Van hem heeft Cantamus Alati drie werken ten gehore gebracht en het kleinkoor zong twee koorwerken van deze componist.
Voor Dreamweaver nam Gjeilo de oude Noorse sage Draumgvedet als basis voor zijn compositie die een heldhaftige, mooie, beangstigende en uiteindelijk louterende tocht door het hiernamaals beschrijft. De Amerikaanse dichter Charles Anthony Silvestri bewerkte de originele tekst in het Engels voor koor en soliste.
Ook het prachtige melodieuze Across the vast eternal sky ontstond uit een samenwerking met Silvestri. Het is een ontroerende compositie waarin de legende van de Phoenix die zich voorbereidt op zijn vlucht naar de wedergeboorte weergaloos wordt verklankt.
Voor zijn Song of the Universal liet Ola Gjeilo zich inspireren door het gelijknamige gedicht van de 19e-eeuwse Amerikaanse schrijver en poëet Walter ‘Walt’ Whitman. Een indrukwekkende hartekreet over de verbondenheid van alle schepselen, geschreven kort na de Amerikaanse burgeroorlog in de hoop op een betere wereld.
Het kleinkoor vertolkte Northern Lights en Ubi Caritas.
Eerdere concerten van Cantamus Alati:
2022
5 november
Otčenáš – Leoš Janaček
Mis in D, opus 86 – Antonín Dvořák
19 maart
‘Eternal Light a Requiem – Goodall’ met Charlotte Houberg en Remmert Velthuis en het DKO in de Antonius Abtkerk.
‘The Fruit of Silence’ en ‘Da Pacem, Domine’ – Vasks
‘That we may love again’ – Todd
Zie hier een recensie van de KCZB
2021
‘Ein deutsches Requiem’ – Brahms met Elise van Es, Berend Eijkhout en het DKO in de Antonius Abtkerk
2019
‘Stabat Mater’ – Vieira
‘Misatango’ – Palmeri
2018 Najaar
‘Requiem’ van John Rutter
‘Flos Campi’ en ‘Toward the Unknown Region’ van Ralph Vaughan Williams
2018 Voorjaar
‘Šest Moravských Dvojzpěvů’ – Antonin Dvořák / Leoš Janáček
Zigeunerlieder op. 103 – Johannes Brahms
‘Four Slovak Folk Songs’ – Bela Bartók
‘Pocta Tvůrcům’ – Zdenĕk Lukáš
2017 Advent
‘The Messiah’ – Georg Friedrich Handel
‘Magnificat’ – Alan Hovhaness, een Nederlandse première
‘Pater Noster’ – Peteris Vasks
2017 Palmpasen
‘Stabat Mater’ – Antonin Dvořák
2016
‘Mirror of Perfection’ – Richard Blackford
‘The Rime of the Ancient Mariner’ – Nico de Rooij
2015
‘Sunrise Mass’ – Ola Gjeilo
‘Dark night of the soul’ – Ola Gjeilo
‘Fern Hill’ – John Corigliano
2014
‘Messe nr. 2 in G-dur’ – Franz Schubert
‘Stabat Mater in G’ – Josef Rheinberger
NEDERLANDSE PREMIÈRE:
‘Requiem à memória de Passos Manuel’ – Eurico Carrapatoso
2013
‘Hymne de l’enfant à son réveil’ – Franz Liszt
‘Missa Brevis’ – Zoltàn Kodàly
‘Otce Nás’ – Leos Janácek
‘Te Deum’ – Joseph Swider
2013 Vredespaleis
‘Missa por la Paz y la Justicia’ – Ariel Ramirez
2012
‘Ego vir Videns’ – Alberto Ginastera
‘Misa por la Paz y la Justicia’ – Ariel Ramirez
‘Misa Criolla’ – Ariel Ramirez
‘Psalm 150’ – Alberto Ginastera
2011
‘Missa Fei Filii ZWV 20 (C en G dur)’ – Jan Dismas Zelenka
‘Pastal Lie strewn the white flocks’ – Arthur Bliss
‘In terra pax’ – Gerald Finzi
2010
‘Requiem’ – Anton Bruckner
‘Psalm 86 & 148’ – Gustav Holst
‘Chichester Psalms’ – Leonard Bernstein
2009
‘The Messia’ (1e deel) – Georg Friedrich Händel
‘Magnificat’ – John Rutter
‘Via Crucis’ – Frans Liszt
‘Missa Choralis’ – Franz Liszt
2008
‘Gloria in D’ (RV 589) – Antonio Vivaldi
‘Credo in E’ (RV 591) – Antonio Vivaldi
‘Missa Dolorosa’ – Antonio Caldara
‘Magnificat in C’ – Antonio Caldara
2007
‘Requiem’ – Maurice Duruflé
‘Canticles of Light’ – Bob Chilcott
‘Lux Aeterna’ – Morten Lauridsen
2006
‘The Bells’ – Sergei Rachmaninoff
‘Het Lied van de Bossen’ – Dimitri Shostakovich
2005
‘Pastoral Messe F dur’ – Anton Diabelli
‘Puer natus est nobis’ – Anton Diabelli
‘A Ceremony of Carols’ – Benjamin Britten
‘Die Stimme des Kindes’ – Hugo Wolf
‘Requiem’ – Wolfgang Amadeus Mozart
‘Mirror of Perfection’ – Richard Blackford